תזונה נכונה

תזונה היא חלק בלתי נפרד מאורך חיים בריא ומבריאות כללית תקינה. תזונה לא תקינה

עלולה לגרום להשמנת יתר, בעיות כולסטרול ולחץ דם גבוה. אז מה הן הכללים הבסיסיים 

כששומרים על תזונה נכונה ובריאה? 

 

אורנית שם טוב | תזונאית | 23.10.14

גוף האדם הוא מכונה מדהימה, אך כמו כל מכונה, הוא זקוק לדלק שיניע אותו. ככל שהדלק איכותי יותר, כך תקינותו של המכונה תשמר לאורך זמן. במקרה שלנו, הדלק שלנו הוא המזון שאנחנו צורכים. עלינו לדאוג למזון איכותי ככל שניתן על מנת לשמר בריאות כללית תקינה ומשקל תקין.

 

חוק ברזל לבריאות תקינה ותזונה, הוא להמנע עד כמה שניתן ממזונות המכילים פחמימות ריקות כגון: סוכרים, לחם לבן וכ"ו. פחמימות ריקות אלו בדרך כלל אינם בריאיים ונהפכים לשומן. בנוסף, מזונות המכילים כמות גבוהה של כולסטרול אינם בריאיים לגוף האדם ועלולים לגרום לסתימות עורקים בשלבים מאוחרים יותר של החיים. 

 

מזונות לא בריאיים נוספים, הן מזונות עתירי שומן לא בריא (שומני טראנס, שומן רווי). "שומן רע" הוא שומן שמאד מזיק לבריאו וגוף לעלייה חדה של רמות הכולסטרול בדם. אני כותבת במפורש "שומן לא בריא", בגלל ששומן הוא רכיב חיוני לגוף האדם וגורמים לשמירת אנרגיה לאורך זמן. שומנים אלו מכילים ויטמינים וחומצות שומן חיוניות (אומגה 3 ואומגה 6). מבחינת אנרגיה השומן הוא הרכיב העשיר ביותר מבין רכיבי המזון.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אז מה בכל זאת ניתן לעשות בכדי לאכול מזון בריא? 

חוק ברזל בבחירת המזון הוא לקרוא את תוויות המוצרים שאני רוכשים. חשוב לעשות השוואות בין מוצרים שונים וערכים קלוריים שונים. תפריט התזונה שלנו צריך לכלול דגנים מלאים (חיטה מלאה), ירקות ופירות (מקור לויטמינים ומינרלים), מוצרי חלב רזים,

מוצרי בשר רזים (עדיף עוף ודגים רזים) ומזון המכיל שומן צמחי (סויה, אבוקדו).

 

חשוב מאד לאכול ארוחת בוקר!

ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר במשך היום, רוב רובם שאנשים מדלגים על ארוחה זו. מחקרים רבים מראים שארוחת בוקר תורמת לעירנות ולריכוז במשך היום ואפילו תורמת לירידה במשקל. 

 

יש מיתוס שארוחת הבוקר גורמת לנו להיות יותר רעבים במהלך היום. 

זהו, אז זה בדיוק ההיפך! ארוחת הבוקר מאזנת את הרעב וכך אנו עושים שיקולים מאוזנים יותר בבחירת ארוחת הצהריים. אם לא נאכל ארוחת בוקר, נגיע לארוחת הצהריים מאד רעבים ושיקול הדעת שלנו לא יהיה מאוזן ואנו עלולים להגרר למזונות מפתים אך מאד רעים לנו.

 

יש לשלב את כל אבות המזון בארוחת הבוקר

בארוחת הבוקר מומלץ לשלב את כל אבות המזון. לחם מלא כמקור לפחמימות מורכבות, גבינה לבנה כמקור לחלבון בריא. פירות או ירקות כמקור לויטמינים ומינרלים. פירות וירקות מכילות סיבים תזונתיים ותורמים מאד לתחושת שובע במשך היום ולעמידה בתפריט דיאטה ללא רעב. 

 

מה הם סיבים תזונתיים ובמה הם תורמים לי? 

סיבים תזונתיים תורמים מאד לתקינות מערכת העיכול והמעי הגס. מחקרים רבים מצאו ששילוב סיבים בתפריט היומי מונע מחלות רבות וגורמות לתחושת שובע ממושכת. המחקרים מצאו שצריכה של סיבים תזונתיים גם מסייעות לאיזון רמות סוכר ולחץ דם. 

 

ואם אינני מסוגלת לשלב את כל אבות המזון בכל יום?

קיימים תוספי מזון רבים בשוק. מתוספי ברזל, לתוספי סידן ומולטי ויטמינים ומינרלים. מומלץ לשלב תוספים אלו, לאחר ייעוץ עם מומחה בתחום, במיוחד כנמצאים בתהליך דיאטה וירידה במשקל. 

 

 

 

תוספי תזונה ובריאות

המידע באתר אינו רפואי או התוויתי, לפני כל תהליך הרזיה יש להיוועץ ברופא